Bijzonder goed!
Welkom bij de bezige bijtjes!  

Carnaval 










Ondanks de maatregelen hebben we toch een super leuke carnaval gehad! De bezige bijtjes waren mooi verkleed en hebben heerlijk gewerkt aan de verschillende activiteiten. Daarnaast hebben sommige kinderen thuis een super mooie carnvalswagen gemaakt op karton (zie foto's)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doelenbord
 

Doelenbord
We zijn afgelopen week begonnen met het doelenbord! De kinderen zijn super enthousiast. Wat ontzettend leuk om te zien hoe gemotiveerd ze zijn en hoe nauwkeurig de kinderen werken.

Hoe werkt het doelenbord?
Op het bord wordt gebruik gemaakt van verschillende kleuren. Oranje staat voor schrijven, groen staat voor spelling, geel staat voor rekenen, roze staat voor begrijpend lezen en blauw staat voor letterkennis (groep 3). Daarnaast staan er bij ieder vak cijfers. Die staan voor de doelen. Bijvoorbeeld cijfer 1 onder het vak schrijven staat voor: je bent in staat om de letters a,b,d en c nauwkeurig en netjes te kunnen schrijven. Mocht het kind het doel behaald hebben, dan kan het kind een magneetje verdienen. De magneetjes zijn ontworpen door de kinderen zelf. Dit zorgt mede voor de intrinsieke motivatie. Mochten alle kinderen de doelen hebben behaald? Dan is het hele bord vol! Hoe gaaf is dat?! Zodra het bord vol is verdienen de kinderen uiteraard een feestje.

Hoe weet het kind welk doel past bij het cijfer?
In de map zit een overzicht met alle doelen. De kinderen kunnen zien welk cijfer behoort tot welk doel. Daarnaast kunnen ze in dit overzicht aangeven welke doelen ze al behaald hebben.

Doelenboekje en circuit
Naast het doelenboekje in de map, gaan we vanaf volgende week starten met het inzetten van een circuit. Een circuit met verschillende activiteiten die passen bij het doelenbord. De kinderen kunnen dan op een leuke manier oefenen, zodat ze de doelen uiteindelijk kunnen behalen. We zijn heel benieuwd wat de kinderen gaan vinden van het circuit.

Niveauverschil
Wij houden rekening met het niveauverschil. De doelen zijn hetzelfde, maar het niveau kan verschillen. Het kan zijn dat het kind meerdere opdrachten en instructrices nodig heeft, voordat het doel behaald is. Het kan ook zijn dat het kind uitdaging nodig heeft. Het doel blijft hetzelfde, maar het niveau verschilt. Dit is per kind verschillend. Uiteindelijk zal ieder kind een ander doelenboekje krijgen, omdat sommige doelen wel/niet behaald zijn. Het doelenboekje wordt dus heel persoonlijk.

Begeleiding
Tijdens het maken van het doelenboekje en tijdens het circuit krijgen de kinderen extra begeleiding (indien nodig) van de leerkracht. De kinderen krijgen de gelegenheid om zelfstandig te werken en/of samen te werken.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Week van de lentekriebels 

Vriendschapsslinger 









Afgelopen week zijn we bezig geweest met een vriendschapsslinger. We hebben eerst gepraat over vriendschap, halverwege de week stond het thema zwangerschap centraal en tot slot hebben we gepraat over familie.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Breinhelden

In groep 3/4 werken we met de methode Breinhelden. Middels deze methode versterken we de executieve functies.  Iedere week leren de kinderen een nieuwe kracht. Deze week stond tijdkracht centraal. Middels verschillende opdrachten proberen we het tijdsbesef te vergroten. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lees challange 



Om het lezen bij onze bezige bijtjes te promoten, hebben we de groep uitgedaagd. Een echte challenge: lees als groep 50 boekjes in 1 week.

Dat vonden ze wel erg veel! Maar na 3 dagen was de 'thermometer' al flink gevuld en kwam de 50 al in zicht. Super mooi om te zien dat iedereen enthousiast was en er zo veel boekjes gelezen werden dat de juffen het niet bij konden houden. Wij hebben na ieder boekje de leerling bevraagd op het verhaal om te toetsen of het verhaal ook begrepen was.

Op donderdag was het zover. De challenge was behaald! Dit hebben we gevierd met een spekje en een moppenboekje. Nog steeds was iedereen enthousiast en inmiddels hebben we met de klas meer dan 100 boeken gelezen in 2 weken tijd. Mooie prestatie van onze leeskanjers.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------