Welkom in groep 6/7!


Groep 6/7 heet dit jaar de 'De Bubbel Guppy's'

 

Werkvormen en leerproces

Tijdens het werken in de klas hanteren wij, naast de instructies en zelfstandige verwerking, verschillende werkvormen. Dit kan groep overstijgend werken zijn (samenwerken met kinderen uit zowel groep 6 als groep 7), maar ook bewegend leren, evalueren door middel van een quiz of activiteiten buiten op het schoolplein.

Bij het verwerken van de instructie staat het leerproces van de kinderen centraal en proberen wij de kinderen zoveel mogelijk eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Zo bedenken de kinderen eigen (extra) leerdoelen en geven ze aan hoe ze deze doelen willen bereiken en wat daarvoor nodig is. De manier waarop we aan doelen werken is minstens zo belangrijk als het resultaat!

Weektaak en huiswerk

De kinderen in groep 6/7 mogen ook zelf een deel van het werk van die week inplannen: de weektaak. Zo leren ze onder andere prioriteiten stellen en inschatten hoeveel tijd ze voor een taak nodig hebben. Aan het einde van de week evalueren we hoe het is gegaan: wat ging er al goed en wat kan er beter (en waarom). Groep 6/7 krijgt elke week huiswerk. Voor de kinderen van groep 6 één keer per week en vanaf groep 7 twee keer per week. Het huiswerk is meestal ‘maakwerk’ (bijvoorbeeld een werkblad rekenen of spelling), maar soms is het ‘leerwerk’ voor een toets van een van de zaakvakken. Zo leren de kinderen langzaam wennen aan het maken van huiswerk en het inplannen hiervan.

Werkhouding

Naast 'plannen en organiseren' is in groep 6/7 ook veel aandacht voor de werkhouding. We staan regelmatig stil bij een goede werkhouding en we praten over welke keuzes je hierin kunt maken. We maken hierbij gebruik van 'De Leerkuil'. De leerkuil laat kinderen zien door welke fases zij gaan wanneer ze iets nieuws leren. We praten samen over wat kinderen nodig hebben om op een prettige manier naar de volgende fase te kunnen.

Digitale middelen

We gebruiken naast leer-, werkboeken en schriftjes ook veel onze Chromebook (een soort laptop). Elk kind heeft zijn eigen Chromebook. Die gebruiken we bijvoorbeeld om extra te oefenen met de lefsstof van die week voor rekenen, taal en spelling of om de weektaak (digitaal) in te plannen. Extra leuk is om onze Chromebooks in te zetten bij een quiz bij een les Rekenen of Spelling!

Sfeerbeheer

Wij vinden het erg belangrijk dat de sfeer in onze klas fijn is, zodat iedereen zich prettig voelt en op zijn of haar gemak is. We besteden veel aandacht aan het respectvol met elkaar omgaan, het accepteren en omarmen (en gebruik maken van) verschillen tussen elkaar. Samen kunnen we alles!

Executieve functies

Regelmatig besteden we aandacht aan executieve functies die wij (volgens de methode Breinhelden) Breinkrachten noemen. We helpen de kinderen hun Breinkrachten te ontwikkelen zodat de kinderen beter tot leren komen, zelfstandiger worden en hun emoties op een fijne manier kunnen tonen. De breinhelden Effi en Furon verdwijnen naar de achtergrond en de executieve functies worden steeds meer gekoppeld aan het dagelijks leven van de kinderen. We voeren gesprekken over executieve functies en oefenen de vaardigheden tijdens verschillende activiteiten. Deze activiteiten staan soms gepland in het rooster, maar wanneer nodig maken we er ook tussendoor tijd voor.

Presenteren

In groep 6/7 geven alle kinderen per schooljaar een aantal ‘presentaties’: bijvoorbeeld een Leeskring, een Nieuwskring en een Spreekbeurt. De kinderen leren op deze manier onder andere om zelf gezochte informatie te verwerken tot een beknopt verhaal, waarna ze dit mogen vertellen aan de groep. De kinderen voorzien elkaar van feedback. Het is namelijk veel waardevoller om tops en tips van je medeleerlingen te krijgen en elkaar zo te helpen en steunen!

De middelbare school

Aan het eind van groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig advies. Halverwege groep 8 wordt dit omgezet in een definitief advies. Na groep 8 maken onze leerlingen de overstap naar de middelbare school. Voor de meeste leerlingen is dat een spannend proces en daarom besteden we er in groep 6/7 aandacht aan. We praten veel over 'de middelbare' en we bezoeken met groep 7 speciale kennismakingsdagen die door middelbare scholen worden georganiseerd.